Schermen – mijn actieplan om te minderen

schermen

Begin deze maand deed ik een digitale detox, omdat ik behoefte heb aan minder schermen. Dit besef kwam vooral omdat ik veel boeken en tijdschriften heb liggen die alleen maar stof verzamelen. Heb ik te weinig tijd? Eigenlijk niet.. er zijn namelijk genoeg momenten dat ik dom op m’n telefoon zit te scrollen, vlogjes kijk of Netflix binge! Hoe pak je het na je digitale detox aan om ook echt te minderen met schermen?

Schermen zijn overal!

Hahaha dat klinkt een beetje paranoïde en als ik er op ga letten zou ik dat best kunnen worden. ALLES gaat digitaal! Dus besef je eerst eens waar jij allemaal schermen voor gebruikt? Kijk je tv of zit je vaker op de tablet? Heb je je telefoon vaak in je hand of broekzak? Waar is je agenda en wat gebruik je als verjaardagskalender?

Mijn man schiet bij het lezen hiervan waarschijnlijk in de stress, want we hebben na jaren gezeur ein-de-lijk een digitale gedeelde agenda! No stress babe, it stays! Maar misschien zijn er wel andere zaken waar jij een scherm voor gebruikt die je kunt vervangen voor niet digitaal (je wekker?) en zo de verleiding tot schermen (en blijven verzanden erin) kunt verkleinen.

Kies wat je belangrijk vindt

Een schot voor open doel, maar hoe vaak maak jij bewust keuzes rondom waar je schermen voor gebruikt? Ik heb een aantal regels bedacht na de digitale detox en die laten zien wat ik echt belangrijk vind. Het eerste wat ik belangrijk bleek te vinden was juist om op een relaxte manier gebruik te maken van schermen. Dus ja, wij kijken graag samen de hele avond naar een Netflix serie. Is er wat mis mee? Nope!

Ook merk ik de oneindige haat/liefde met social media. We gaan verhuizen en een rondje op Pinterest laat alle inspiratie direct opborrelen. Toch is er ook een social media app inmiddels verwijderd van mijn telefoon, doordat deze mij niet genoeg positiefs oplevert. En na jarenlang papieren agenda, ben ik gezwicht voor digitaal. Zelfs m’n boeken lees ik liever op een scherm! Geloof mij dat laatste was echt een MEGA stap, want come on boeken van papier voelen en ruiken veel fijner. Maar ik bespaar met een scherm de aarde heel wat bomen én ik heb geen grote boekenkast meer nodig. Ooh ja en e-books zijn goedkoper.

Mijn digitale regels

De conclusie is dus dat ik juist door de digitale detox de schermen en het gemak ben gaan waarderen. Ik heb besloten waar het voor mij ook echt een meer waarde heeft. Hier volgen de regels richtlijnen die ik heb bedacht:

  • Schermen zijn niet de vijand. Misschien overbodig om te zeggen, maar juist als dit uitgeschreven staat is het makkelijker om mezelf dat uurtje Pinterest of Instagram te gunnen. Enjoy it!
  • Één avond per week word er geen ’tv’ gekeken. Dit betekent geen Netflix, geen Videoland, geen Youtube. Het dwingt mij om mijzelf actief te vermaken.
  • De Facebook app is van mijn telefoon verwijderd. Steeds vaker zat ik maar wat te scrollen door deze app en eerlijk gezegd zijn er nog maar bar weinig updates uit levens van vrienden op te vinden. BYE!
  • Ik stop m’n telefoon zoveel mogelijk in m’n tas en leg ‘m niet op tafel. Hoe vaak leg je je telefoon tijdens een afspraak naast je? Opbergen dat ding, dan verdwijn je er ook minder snel in en heb je de aandacht voor je date.

Ik hoop dat mijn actie plan je prikkelt om je eigen gewoonten eens te bekijken. Wie weet wat er weer aan tijd en energie voor je overblijft! Heb jij voor jezelf een soort regels voor schermen? Of ben jij die ene persoon die niet ongemerkt uren online zit en je afvraagt waar al je tijd is gebleven? If so, what is your secret?! 

 

 

1 Comment

  1. Herkenbaar, schermen struggles! Ik heb vaste momenten om een rondje sociale media te doen en geef mezelf een compliment als ik ontdek dat ik een dag niet heb gekeken. Vervolgens concludeer ik dan meestal ook dat ik niks heb gemist, haha! In plaats van appen, probeer ik mensen te bellen. Leuker en vooral met afspraken maken efficiënter... Oh ja, als je toch papieren boeken wil lezen, maar je boekenkast en rekening wilt ontzien: Abonnement op de bieb :-) Ciao!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.