Milk and Honey // Rupi Kaur – bookreview!

Rupi Kaur

Tijd voor een nieuwe bookreview – Rupi Kaur’s -Milk & Honey! Niet zomaar een boek… het eerste boek van onze bookclub! That’s right 😊 Denk je nu “huh ZoĂ« waar heb je het nou weer over?” Dan wordt het hoog tijd om je aan te melden voor de nieuwsbrief, want hierin vind je elke maand het boek van de Her Delight BOOKCLUB. Deze maand was dit de gedichtenbundel van Rupi.

Rupi is intens

Ik kan er lang en kort over schrijven, dus ik verklap meteen met deze titel wat ik in de grote lijn van het boek vind… Intens! (en dan nu de lange verse hahah) Je voelt aan alles dat Rupi ontzettend veel heeft mee gemaakt en heeft gestruggeld met haar relatie tot mannen. Of het nu gaat over haar vader, misbruik toen ze klein was en later als volwassen vrouw in relaties. Ze is beschadigd en poĂ«zie brengt haar verwerking en vrede. Een prachtige bundel, recht uit haar hart.

Het boek is ingedeeld in vier delen: the Hurting, the Loving, the Breaking, the Healing. The Hurting gaat vooral om haar jeugd, the Loving het opbouwen van een verslavende liefde, the Breaking over het verliezen van deze liefde en tot slot in the Healing hoe zij zichzelf heeft hervonden en sterker is geworden.

Persoonlijk…

rupi

Voordat Her Delight online ging heb ik 2 avonden met vriendinnen zitten brainstormen. Voor wie zou ik schrijven, wat is mijn doel en waar zet je je grenzen uit? Een goede vriendin, die overigens ook theatermaker en songwriter is, wees mij toen op het verschil tussen persoonlijk en privé. Zodra we iets creëren of het nu een blog is, een lied of zoals Rupi een gedicht, moeten we hier iets van onszelf instoppen. Het is de kracht van creatie en maakt dat het dicht bij jezelf blijft. Het geeft wat je creëert een extra dementie, het maakt het tot kunst. Als je creëert kun je niet anders dan persoonlijk zijn, jij bent immers zelf de bron waaruit het gemaakt wordt.

… of PrivĂ©?

Toch is er een scheidingslijn en aan de andere kant staat privé. Er is een deel van onze ziel die niet prettig is voor de ontvanger omdat er geen sprake is van een intieme band. Op dat moment is wat je deelt als maker eigenlijk te privé en maak je de ontvanger ongemakkelijk, of krijg je later zelf spijt dat je dit hebt gedeeld. Waar die grens ligt verschilt voor iedere maker en voor iedere ontvanger. Ik merkte bij het lezen van de gedichtenbundel van Rupi Kaur dat ik best een aantal keer het gevoel had dat het te privé was wat zij deelde. Hierdoor zullen sommige haar juist bejubelen, omdat het rauw is en rechtstreeks haar gedachten zijn.

rupi

Op het moment dat iemand dezelfde ervaringen als Rupi heeft kan het juist heel fijn zijn om te lezen, omdat je snapt waar zij zich bevond toen zij dit schreef. Op het moment dat je allebei misbruikt bent kan ik mij goed voorstellen dat de band tussen maker en ontvanger sterker is. Ik ben als kind niet misbruikt, de integriteit van mijn lichaam is nooit (seksueel) geschonden. Ook heb ik nooit een grote verslavende liefde gehad, die eigenlijk niet goed voor mij was. Ik ben getrouwd met mijn grote liefde en hij is zo’n typische lieve goedzak. Foute mannen zeggen mij niet zoveel… #thankgod

Verbonden zijn in de poezie

Toch voelde ik mij vaak ook verbonden met Rupi tijdens het lezen. Ik heb dus niet dezelfde ervaringen, maar ik ken wel de rauwe kant van pijn en verlies. Ik weet wat het is om mezelf bij elkaar te moeten schrapen en te vechten voor mijn eigen waarde. Hierdoor herkende ik mij ook een groot deel van haar woorden. Ben ik minder op mijn seksualiteit gericht dan Rupi, dat zeker. Blijkbaar is daar dus de overgang naar privé.

De bundel leest overigens licht weg, soms zo licht dat je even terug moet om te beseffen hoe groots het is wat ze opschrijft. Het is geen doorleesboek, omdat je dan de schoonheid van deze gedichten maar half zult bevatten. Misschien moet ik hem wel nog 3x lezen en vind ik haar dan ineens een stuk toegankelijker en zachter. Dit is een boek dat dat kan, die gelaagdheid voel je in alle bladzijden.

rupiHeb jij de gedichtenbundel Milk& Honey van Rupi Kaur ook gelezen? Dan ben ik heeeel benieuwd hoe jij het hebt gevonden!

Ennuh Vergeet je niet aan te melden voor de nieuwsbrief! Door Pasen is deze iets verlaat en wordt 7 april verstuurd.
Hierin vind je dus het BOOKCLUB boek voor april Ă©n de mogelijkheid om dit boek te winnen! Gratisssss! 🎉 Inschrijven kan hiernaast of (als je op je telefoon lees) hieronder. Naast de Bookclub is de nieuwsbrief elke maand een bomvolle mail om jou te helpen een maand lang meer delight in je leven te ervaren. Geen herhalingsellende van wat al op de blog staat, maar speciaal voor jou gemaakte nieuwe tools.