Meditatie // hoe kan het je helpen

meditatie

Ongeveer tien jaar terug was meditatie alleen voor monniken en hippies. Het kwam niet zoveel voor een de mensen die zich er mee bezig hielden waren dus of erg gelovig of vrijzinnig. Doordat spiritualiteit en mindfulness steeds meer een onderdeel wordt van ons denken is het steeds normaler om te mediteren. Dus vandaag deel ik met jullie hoe ik met meditatie in aanraking kwam en welke impact het heeft op mijn leven. Ook staan er aan het einde van het artikel wat fijne tips voor als je wel nieuwsgierig bent, maar niet zo goed weet hoe je moet beginnen met meditatie.

Mijn kennismaking met meditatie

Ik ben opgegroeid in een Christelijk gezin en het woord ‘meditatie’ werd niet gebuikt bij ons thuis of in de kerk. Ik linkte mediteren aan het Boeddhisme en een type van spiritualiteit die in de kerk niet echt geuit wordt. Tot ik zeven jaar terug naar Frankrijk ging om Taizé te bezoeken. Taizé is een Christelijke leefgemeenschap en klooster, waar jaarlijks duizenden mensen van over de hele wereld naar toe komen om te reflecteren op hun leven. De schoonheid van Taizé is dat je in een omgeving komt van vertrouwen en geloof, maar wel met als middelpunt liefde en compassie. Ja, er wordt gepraat over God en Jezus, maar het meest over jouw eigen wereld. Dit is de plek waar ik voor het eerste kennis maakte met meditatie. Want zo wordt het moment van stilte en reflectie genoemd tijdens elke dienst in het klooster. Niets engs dus… (surprise!). Gewoon mensen die in vrijheid nadenken over hun leven en geloof. Of je het nu gebed, meditatie of reflectie noemt.

De tweede keer dat ik met meditatie te maken kreeg was het heel praktisch. Twee jaar na mijn burn-out voelde ik mij nog steeds regelmatig overspoeld door de dag. Het gevoel dat ik niet de controle had op mijn gedachten en gevoelens. Ik ontmoette een psychologe die ook mindfulness trainingen gaf en zij adviseerde mij om deze cursus te doen. Het was een 8 weken durende mindfulness training, die volledig gericht was om in volle bewustzijn je leven leiden.

Mindfulness meditatie

Deze cursus heeft mij zoveel inzichten gegeven. Het heeft mij geleerd dat een mindful lifestyle gaat over aanwezig zijn in het moment. Niet na denken over het verleden of je constant zorgen maken om de toekomst. Meditatie werd ingezet als middel om je gedachten en mindset te veranderen. Om te onderscheiden welke gedachten en gevoelens relevant zijn en welke jou helpen om jezelf te zijn. Meditatie helpt mij om stil te worden en bewust te zijn van wat ik echt belangrijk vind en wat afleid daarvan.

Mindfulness meditatie kent veel verschillende vormen. Het gaat altijd over je geest op een specifiek punt focussen. De meeste mensen kennen de vorm waarbij je (op de grond) zit en je richt op je ademhaling. Mij helpt dit altijd heel erg om rustig te worden en mijn hoofd leeg te maken. Maar er zijn ook ‘loop meditaties’ die ik probeer als ik een rondje maak met de hond. Een andere vorm is gericht op eten. Dat je zo bewust mogelijk alle sensaties van het eten probeert te beleven. Of je doet een ‘body scan’, waarbij je je geest steeds focust op het voelen van een deel van je lichaam.

Waarom zou je gaan mediteren?

Misschien maakt dit verhaal je wel nieuwsgierig, omdat ook jij zoekt naar meer balans en rust. Ik gebruik meditatie vooral als ik mij te vol of te druk voel. Sommige periodes mediteer ik dagelijks en dan merk ik direct dat ik relaxter en open-minded ben. Het helpt mij om de controle over mijn gedachten en gevoelens te hebben niet achter elke emotie aan te rennen. Het helpt mij trouwens ook als ik wil bidden. Bidden gaat voor mij beter na het mediteren, omdat ik dan niet meer bezig ben met m’n boodschappenlijstje als ik tegen mijn God praat.

Ik hoop dat je inmiddels een beetje kan loslaten dat meditatie mysterieus of eng is. Het is gewoon een manier om te onthaasten en je bewust te worden van je eigen leven. Er zijn ook hele fijn apps die je kan downloaden op je telefoon. Deze kunnen je leren om te mediteren. Twee van mijn favoriete (wel in het engels) zijn: ‘Stop, Breathe & Think‘ en ‘Headspace‘. Allebei hebben ze toffe illustraties en geven op een praktische en speelse manier meditatie vorm. Je kan zelf kiezen welke oefening je wilt doen en hoe lang je wilt mediteren. Uit onderzoek blijkt dat al een paar minuten per dag goed voor je zijn. Mediteren verlaagt je bloeddruk en stresshormonen, maakt je brein creatiever en je emoties rustiger.

Wil jij het een keer uit proberen of mediteer je al jaren? Ik ben benieuwd welke vorm jij prettig vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *